Rejta.se och omdömen på nätet

Diskussionen var aktiv igår – såväl på Twitter som i Dagens Media och Resumé – kring ett antal frågor på temat omdömen på nätet, som ju vi på Eniro arbetat med sedan början av 2006 (och på en egen sajt – Rejta.se -  sedan 2009).

Diskussion på Twitter med bl.a. olika medarbetare på Reco som @nikkelin, @Tooobe och @reco_se beskrevs av Dagens Media som infekterad, men det håller jag inte med om. Det är alltid nyttigt att ifrågasätta och utmana och jag tycker snarare diskussionen var uppfriskande, eller t.o.m. välgörande. Även om Twitter-formatet blir väldigt begränsat, så nu blir det blogg istället för mikroblogg.

Länkbete eller ej så verkar diskussionen också ge avtryck i trafiken, då vi igår hade 15 % mer trafik än torsdagen innan. Vilket ju är jättekul. Det innebär ju att fler läser och skriver omdömen. Totalt har vi nu drygt 303.000 omdömen på Rejta.se och ju fler omdömen vi får in från våra användare, desto bättre bild och bättre beslutsunderlag får man inför sitt köpbeslut när man besöker Rejta.se.

Så funkar Rejta.se
Tillbaka till frågeställningarna från igår. Jag delar in frågeställningarna i tre kategorier och fördjupar mig längre ner:

  1. Säljer Eniro möjligheten att ta bort omdömen? Svar: Nej.
  2. Kan man välja ”opt-out” från omdömen, d v s att inte vara med? Svar: Ja, på eniro.se kan man det, men inte på Rejta.se.
  3. Finns det ändå företag på Rejta.se som man i dagsläget inte kan rejta? Svar: Ja, det finns ett 50-tal företag som har spärrats från rejtande sedan Rejta.se fullt ut blev en egen sajt med egen databas hösten 2009.

Eniro säljer inte möjligheten att ta bort omdömen
Den sannolikt mest intressanta frågeställningen är ju 1 – att på något sätt sälja möjligheten att ta bort omdömen. Och det stämmer, som Dagens Media skriver, att jag blev ”bestört” för vi skulle aldrig sälja en sådan oetisk produkt.  Alla ev. påståenden om att vi säljer möjligheten att spärra omdömen eller omdömesfunktionen på Rejta.se är helt felaktiga.

Kan företag välja att inte vara med på Rejta.se?
Fråga 2 och fråga 3 är något mer komplexa. Vi lanserade möjligheten att skriva omdömen i början av 2006 på eniro.se,  och som alla lanseringar av nya funktioner så blev det en del debatt kring vad som är rätt och fel , det var diskussioner i morgonsoffan kring transparens etc.

Vi var dock jättetydliga från början: även om vi redan från start har haft en ”opt-put”-möjlighet för företagare på eniro.se kring exponering av omdömen på sin profil (företagets egen sida på eniro.se), så har vi hela tiden starkt rekommenderat alla att exponera omdömen.

Två saker är dock viktiga: det är en ”opt-out”, d v s ”av”- eller ”på”-funktion, det är absolut ingen möjlighet att välja vilka omdömen man få exponera.  Och skulle ett företag ändå välja ”opt-out” på eniro.se, så är det ingenting vi tar betalt för – se även Resumé-artikeln ” ..det är gratis”. D v s, vi har aldrig och kommer aldrig ta betalt för en sådan tjänst.

Hur många företag har valt ”opt-out” på eniro.se? Efter ett större initialt inflöde när tjänsten lanserades, ligger antalet nu på c:a 50 per månad. Vi tror att denna siffra över tid kommer minska ytterligare, då företeelsen att skriva och läsa omdömen blir en del av vår nätvardag.
Men, för att gå vidare: det går inte att välja ”opt-out” från Rejta.se (sedan hösten 2009), om man inte har synnerligen starka skäl, t ex legala skäl eller tydligt missbruk. Sedan Rejta.se fullt ut blev en egen sajt med egen databas , så rör det sig totalt om ett femtiotal företag som spärrats.

Det som dock kom fram i diskussion igår, och som verkligen gör debatten välgörande för oss på Eniro, är att företag som tidigare valt ”opt-out” från eniro.se, innan Rejta.se blev en egen databas, i en hel del fall ännu inte är rejtbara på Rejta.se. Detta är olyckligt, även om det bara rör sig om några tusen företag av totalt 500-600.000 företag. Så, precis som Dagens Media skriver:  ”Eniro ska nu gå igenom hela databasen för att säkerställa att alla företag är öppna för omdömen.” Det är vår absoluta ambition och det jobbet är nu påbörjat.
Hoppas detta bringar klarhet i de något olika policies vi har på eniro.se resp. Rejta.se.

Några andra frågor som också  figurerat i pressen:
Kan företag bemöta omdömen?
Ja,  vi erbjuder vi alla företag på Rejta.se möjligheten att svara på omdömen. Utan kostnad. För att ytterligare stärka dialogen och transparensen.

Har ni en redaktion?
Ja, Rejta.se har en redaktion som granskar omdömen som anmäls, men det som inte passerar granskningen är bara sådant som är uppenbara personangrepp, förtal, och uppenbart missbruk av tjänsten – så redaktionen är ingen censurinstans.

Kan man bli partner med Rejta.se?
Absolut, vi vill bli navet kring omdömen i Sverige och med nu mer än 300.00 omdömen har vi kommit en bra bit på väg. I dagsläget samarbetar vi t ex med DN På Stan och 121.nu, och vill du också samarbeta med Rejta.se och visa upp omdömen på din webbplats – kontakta  oss.

Är rejta verkligen ett ord? Kan man skriva så?
Ja, det går utmärkt. I alla fall enligt Språktidningen:  ”Rejta är en försvenskad form av engelskans rate, ‘uppskatta; värdera’.” Läs mer i Språktidningen.

Det blev ett långt blogginlägg, och ni kommer få läsa mycket mer på bloggen framöver.  Rejta.se har en hel del spännande utvecklingsprojekt på gång som vi löpande kommer presentera här.

Christer Pettersson, onlinechef, Eniro, Sverige

Dela:
  • Facebook
  • Twitter
Det här inlägget postades i Omdömen. Bokmärk permalänken.

12 svar till Rejta.se och omdömen på nätet

  1. Pingback: Eniro blogg » Blog Archive » Omdömen på rejta.se - vad är det som gäller?

  2. Johan skriver:

    Jag tycker det är lite underligt att ha två separata tjänster. Vad är poängen?
    För mig känns det bara som ett sätt att dölja för Eniros kunder att de också kommer dyka upp på en tjänst de inte kan kontrollera. Däremot är jag så klart är helt för att företag ska bedömas av sina kunder och det är ju betryggande att höra att det inte går att köpa sig fri från dåliga recensioner.
    Något mer om detta finns på http://www.kamurshol.se/rejta-se-bra-tjanst-daligt-upplagg/

  3. Pingback: Månhus » Länksprutning – 25 April 2010

  4. Besökare skriver:

    Proxy Error

    The proxy server received an invalid response from an upstream server.
    The proxy server could not handle the request GET /.

    Reason: Error reading from remote server

    Apache Server at http://www.rejta.se Port 80

  5. Milan Persic skriver:

    Ni är bra på att inte kunna hantera kunder/milan

  6. Camilla skriver:

    Gör gärna så att man kan rejta Restaurang Pont i Hägernäs, jag vet om många gäster som vill tycka till :-)

  7. Christer skriver:

    Pont i Hägernäs kan du rejta på: http://www.rejta.se/sok/Pont/H%C3%A4gern%C3%A4s

  8. Annette Lundqvist skriver:

    Jag tycker det verkligen är underligt att man kan välja om man skall finnas med eller inte på en sån här sida!
    Om man varit på ett boende eller ex. restaurang och är nöjd eller inte, så borde man få ge sitt svar på Rejta.se annars försvinner vitsen med att ge omdömen!!
    Bergby Gård i Hallstavik är ett exempel på att man kan välja att inte finnas med pga. för mycket dålig kritik!!

  9. Joakim skriver:

    Jagf har andvänt en sida som heter risochros.nu en bättre och seriösare sida än Rejta. För på rejta går det att skriva anonyma saker det gör det inte på Risoch Ros.Nu

  10. solveig bachler skriver:

    varför idkas det censur här?
    yttrandefriheten är den grundpelare som en demokrati står på
    vad har det blivit av vårt forma Sverige med de fina ideal som landet tror sig uppnå?
    nää fram för fler Julian Assange

    jag tror det får tas upp på bloggsidan http://forysta.bloggspace.se/

  11. Pingback: Är rejta.se och reco trovärdiga?

  12. siri rudrich skriver:

    Jag fick uppsägning av Telia idag fast jag SJÄLV har sagt upp bredband 21.januari 2015. Jag har ny bredbandsleverantör och ip telefon från 15.2.2015. Jag tåg frivilligt Telias fiber bredband 10/100 ville säja upp den efter några månad, de var dålig. Men kundtjänst övertalade mig prova 100/100 men fick bekräftelsen bredband 250. Om dom hade installerat de alla var lika dåliga Därför sa jag upp den. Samt dom installerade till mig IP telefon FAST JAG SA JAG VILL INTE HA DEN jag fick inte mina gamla telefonnummer. Jag sa tydligt jag vill inte ha den. Samt dam 21.1.2015 på kväll fattade tydlig uppsägning. Var bekymrat hur jag klarar utan bredband. Begräftellse att jag har bredband 100/100 jag har aldrig fått. BARA Fakturoror om saker vad jag inte har. Jag varnar från alla från Telia, deras fakturering är vidrig och hitta på ämne att fakturera, fast jag har inte använder deras internettjänster efter januari 2015.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>